Asi není třeba říkat, že politici a politické strany udělají téměř vše pro to, aby zvítězily ve volbách. A mezi jednou z cest, které se jim nabízí, jsou i nejrůznější politické kampaně. I ty se však provádí podle toho, aby co nejvíce zvýšily možnost na to, že daný politik nebo strana uspěje. Není proto divu, že do ní komponují nejrůznější poznatky z psychologie, marketingu a dalších disciplín, které by jim mohly pomoci. A není divu, koneckonců tu jde o velké peníze i postavení. To vše musíme mít na paměti, když se na ně budeme dívat.
Samozřejmě kampaně mají nejrůznější podobu. Ta záleží na tom, na jaký typ voličů je daná strana, případně politik, zaměřeni. Je to v podstatě podobné tomu, jak firmy cílí na určitou skupinu zákazníků, kterým chtějí nabídnout svůj produkt. Nelze se tedy divit, že i mnohé praktiky jsou zde stejné.
Především bychom v nich neměli hledat žádnou upřímnost. V podstatě jde o druh reklamy, a jako takovou bychom je měli i brát. Strany či politici se snaží nám prodat, přimět nás, abychom si je zvolili. A využívají k tomu prakticky všechny reklamní triky. Jedním z nich je již samotná kompozice. Výběr lokace, hudby i scénář, to vše je přizpůsobeno tomu, aby přilákala pozornost právě onoho konkrétního okruhu voličů a přesvědčila je o tom, že právě daný kandidát je ten nejlepší.
Zde je samozřejmě problém, se kterým se manažeři setkávají – čím úžeji zaměřena ona kampaň bude, tím bude úspěšnější. Na druhou stranu zase zasáhne podstatně méně lidí. Je tedy nutné najít kompromis mezi oběma potřebami.
To však není nijak jednoduché. Není tedy divu, že mnoho politiků i politických stran najímá před volbami profesionální marketingové agentury, aby pro ně vypracovaly a připravily vhodnou kampaň. Samozřejmě, ne vždy se to podaří, avšak výsledky jsou rozhodně vidět. I ve volbách tak nakonec rozhoduje, kolik peněz do kampaně daný kandidát dá, a jakým způsobem je využije.